Ett hållbarhetstänk sprider sig i modevärlden, inte bara i Sverige utan även utomlands. Inte heller bara hos modekedjorna och boutiquerna utan hos de stora modeskaparna i Paris och Milano.
På hemmaplan
Vi börjar på hemmaplan med projektet Circular Design Speeds som Mistra Future Fashion har initierat tillsammans med Filippa K. Projektet ska pågå under 2 år och under dessa år ska man forska, utveckla och testa ny strategisk design för 100 % cirkulära, hållbara modeplagg.
Även Stockholms Stadsmission startar ett spännande projekt som går ut på att producera och sälja sportinfluerade plagg tillverkade av återvunna second hand-kläder och textilier. Kollektionen, som heter re:sport, lanseras under det egna varumärket Remake. Tidigare har man främst arbetat med naturmaterial på Remake, men den ökade tillgången av sport- och funktionsplagg i stadsmissionens textilinsamling ledde till en satsning på det nya konceptet.
Black Friday-hysterin
Svenska modebutiker bojkottar Black Friday
- Numer känner de flesta i Sverige till begreppet ”Black Friday”. Det är ursprungligen en amerikansk företeelse som infaller fredagen efter Thanksgiving. Det är en särskild rea-dag för modebutiker som i vissa delar av USA har skapat kaos, då människor klämts ihjäl ibland fyndsökande människor. Detta har lett till att flera svenska modebutiker, både fysiska och online, nu gör helt tvärtom – de stänger helt alternativt höjer priserna under Black Friday.
Svenska Asket, på vars hemsida det står att läsa: ”So we’ve chosen to disregard seasonal collections, and put all our focus on building a permanent wardrobe.
- Onlinebutiken Varié (tidigare Minimera) säljer begagnade märkeskläder. De går emot trenden med sänkta priser på Black Friday, och höjer istället priserna med 10 %. Överskottet går till olika hjälporganisationer som WaterAid och Världsnaturfonden.
- Svenska jeansmärket Adnym Atelier, profilerat som ett unisexmärke, tar även de ställning för mer eftertanke. Besöker man deras sajt under Black Friday möts man av en film med ett tydligt budskap – dock inga erbjudanden.
- Några som gillar att gå mot strömmen är Repamera, ett postorderföretag som lagar kläder. Som ett svar på Black Friday startade de ”White Monday” som ska bidra till mindre armbågande och mer klapp på axeln. Bland företagets samarbetspartners finns bl.a. Myrorna, Hygglo, Sellpy, Shpock, Varié och Snowbox.
Utländska modeskapare går mot strömmen
Det italienska modehuset Armani har under årens lopp kritiserats av djurrättsaktivister då man använt bland annat kaninpäls i sina kollektioner. Detta har man nu helt slutat med. I ett uttalande, skickat från HSUS (The Humane Society of the United States), meddelar modedesignern Giorgio Armani att han är glad över beslutet.
Ett annat exklusivt märke, som går sin egen väg genom att samarbeta med flera stora företag, är franska Vetements (som betyder kläder på franska). Istället för att tillverka egna jeans vände man sig till experterna på Levi’s, något som inte är vanligt bland stora och etablerade märken. Man har gjort flera andra samarbeten: Comme des Garçons Shirt för skjortor, Reebok för sportjackor, Eastpak för väskor och Lucchesse, Manolo Blahnik, och Dr. Martens för skor. Kollektivet betonas starkt, och kläderna hos Vetements designas just i ett kollektiv med grundaren, Demna Gvasalia, i spetsen.
Läs mer om hållbarhetstrenden och företaget Vetement och på https