Ordet Influencer är ett samlingsord för en yrkesroll som innebär att vara innehållsskapare och kreatör via sociala kanaler där influencern bygger upp en stor, trogen följarskara som påverkas av dennes inlägg, åsikter, inköp, livsstil etc.
Hur stor påverkan har de egentligen?
I tidningen Forbes, som huvudsakligen skriver om ekonomi, industri, investeringar och marknadsföring rapporteras om företag som spenderar över 250 miljoner dollar (!) på influencers varje månad. I tidskriften The Economist, som är en av världens mest respekterade tidskrifter, rapporterar man att Instagramstjärnor med 100 000 eller fler följare kan tjäna cirka 40 000 kronor per kampanj, för dem med 500 000 eller fler går det att fakturera upp emot 110 000 kronor per samarbete.
Linda Palmgren som är VD på United Influencers menar att influencers, eller bloggstjärnor, underlättar våra val av inköp när det gäller resor, teknik, möbler och mat. Hon förklarar att skillnaden mellan en influencer och en ikon (som exempelvis Ronaldo eller Zlatan) är att en ikon är en person som har framgång i form av prestation genom sin idrott, sitt konstnärskap eller liknande. Ikoner har en fanbase till skillnad från ”vänner på Instagram”. En influencer däremot har byggt sin framgång kring sin egen person och sina intressen, med hjälp av sociala medier.
Tips!
På United Influencers finns det en del häpnadsväckande statistik att läsa. Se även Forbes lista över ”Top Influencers 2017”
Böcker i ämnet
- ”Yrke: Influencer – så gör du karriär på nätet” av Linda Hörnfeldt
- ”Du är inte ensam” av Joakim Lundell, Leif Eriksson och Martin Svensson
- ”Influencer Marketing for Dummies” av Kristy Sammis, Cat Lincoln och Stefania Pomponi
- ”Influencer Marketing” av Duncan Brown och Nick Hayes
- ”Get Your Business Online Now!” av Todd Alexander