Det tycks som att det alltid funnits en viss ängslighet blandat med en vilja att simma motströms, när det gäller inrednings- som modetrender genom tiderna. På något sätt landar vi människor alltid i det naturnära, nostalgiska och igenkännbara efter att ha prövat vår lust för ovisshet och nyskapande ett litet tag.
Under hela 1800-talet pågick ett ständigt skifte av mode- och inredningstrender. Damerna som från början bar empire-skurna klänningar skulle senare komma att bära krinolin, snävare kjolar och slankare silhuett. Korsetter bars ofta utanpå en överdel, för att tydligt markera midjan och åstadkomma den eftertraktade timglasfiguren som var dominerande kvinnoideal under flera decennier. Herrarna gick från att bära svart frack och cylinderhatt till byxor, kavaj och väst. Såväl män som kvinnor influerades av Europeiska modedesigners och stilikoner från Hollywood. Vi får väl kalla dem dåtidens influencers.
Efter första världskriget försvann de mjuka, runda formerna och gav plats åt rena och kantigare former. Ungdomarna började skapa sina egna stilideal, och genom s.k. subkulturer växte gatumodet fram. Christian Dior lanserade ”The New Look” med kjolar som slutade 24 cm ovanför fotknölen och Hugo Boss som hade designat kläder åt den tyska armén, satte kragen på modekartan.
Efter Sveriges ekonomiska kris längtade människor efter ljus och glädje, efter det rena och fräscha. Allt och alla skulle ha vitt, vitt och vitt. Ikea sålde vita maskroslampor, vita soffor, vita lampor och vita kök som aldrig förr. Men precis som tidigare tröttnar gemene man på mainstream-trender och letar återigen efter en mer personlig, unik stil.
Maskroslampor och vita köksskåp i all ära, individualiseringen är på frammarsch och det är åter viktigt att spegla sin personlighet med hjälp av mode och inredning. Down-sizing är trendigt, både på jobbet och i hemmet, då vi vill ha ett enklare och mer hållbart leverne. Självklart speglar detta sig i såväl mode som inredningstrender; naturmaterial som sten, hampa, trä och läder är vanliga material och vi satsar mer på kvalitet och hållbarhet när vi väl köper nytt.